محفظة احتراق و لوله‌هاي بويلر داخل یک محفظة نسبتاً بزرگ استوانه اي با قطر زياد قرار دارند. ساختمان دیگ به گونه‌ای است که گازهاي داغ ناشی از احتراق از داخل لوله ها عبور داده می شود و بدین وسیله  به آبی كه در خارج از لوله ها قرار دارد حرارت منتقل مي شود. ديگ‌هاي لوله آتشي در صنایع مختلف براي مقاصد گرمايش بصورت دیگ ثابت و ديگهاي قابل حمل توليد و بکار مي روند . دیگ بخار فایرتیوب در ظرفیت های متفاوتی و حداکثر ۲۵ تن در ساعت می تواند ساخته شود. ديگهاي بخار لوله آتشي بدلیل اینکه از یک مخزن بزرگ آبِ تحت فشار تشکیل شده از نظر فشار و ظرفيت محدوديت دارند و معمولاً مناسب فشارهاي پايين مانند ۶ آتمسفر و كمتر و نهایت تا ۱۰ الي ۱۲ آتمسفر طراحي مي شوند. البته می توان با افزایش ضخامت جداره این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرد  که در این صورت از نظر اقتصادی محدودیت وجود دارددیگ بخار یا بویلر کاربردهای مختلفی دارد. تأمین گرمایش مورد نیاز صنایع گوناگون از جمله تولید مواد غذایی، گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، سالن‌های پرورش قارچ و … یکی از اصلی‌ترین موارد استفاده از بویلر می‌باشد. مورد دیگر استفاده به عنوان تمیز کننده و ضدعفونی کننده است که اغلب بیمارستان‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و کوچک، معابر شهری و صنایعی مانند کاغذ سازی و تولید پلاستیک را می‌توان نام برد. همچنین از بخار برای چربی زدایی در کارخانجات تولید قطعات صنعتی و ماشین‌آلات استفاده زیادی می‌شود. در خیلی از صنایع بزرگ علاوه بر کاربرد گرمایشی از نیروی محرکه بخار برای تأمین انرژی مولد و الکتریسیته استفاده می‌شود. پالایشگاه‌ها از جمله این موارد می‌باشند. به‌طور خلاصه موارد زیر را می‌توان از جمله استفاده‌کننده‌های بویلر و دیگ بخار به‌شمار آورد: پالایشگاه‌ها کارخانجات تولید قطعات صنعتی کارخانجات خودروسازی تولید بتن رنگرزی نخ فرش و پارچه تولید رب گوجه‌فرنگی صنایع شیر و فرآورده‌های لبنی تولید نبات، آب نبات و شکلات تولید کیک، کلوچه و نان کیورتینگ بتن صنایع سلولزی و تولید کاغذ مرغداری و دامداری‌ها سالن‌های پرورش قارچ صنایع لاستیک‌سازی صنعت شستشو از جمله کارواش‌ها، معابر شهری، ناوگان ترابری عمومی (هواپیما، قطار، مترو، اتوبوس و …)ختراع دیگ بخار یکی از مهم ترین تحولات انقلاب صنعتی بود که توسط جیمز وات از اسکاتلند اختراع گردید. البته جیمز وات نخستین سازنده ماشین بخار نبود. قبل از او اشخاص دیگری دستگاه های مشابهی ساخته بودند که از آنها مثلاً برای تلمبه زدن آب استفاده می گردید. اما اصلاحات اساسی و مثلاً افزودن محفظه تراکم بخار یا عایق بندی سیلندر بخار در دیگ بخار به وسیله جیمز وات انجام شد. از آنجایی که جیمز وات امکانات و استعداد کافی برای راه اندازی کارهای تجاری را نداشت، در سال ۱۷۷۵ به کمک مهندس و تاجری توانا به نام ماتیو بولتون شرکتی به نام وات-بولتون را تأسیس نمود که در طی 25 سال تعداد بسیاری موتور بخار ساختند و روانه بازار کردند و ثروت فراوانی با فروش دیگ بخار بدست آوردند. اگرچه تعداد زیادی از اختراعات در انقلاب صنعتی مؤثر بودند؛ اما هیچکدام از آنها به ‌تنهایی در انقلاب صنعتی مهم و حیاتی نبودند. در واقع می توان گفت که مهم ترین این اختراعات در انقلاب صنعتی، اختراع دیگ بخار بود. چرا که تا قبل از اختراع دیگ بخار منبع اصلی تأمین انرژی برای کارهای مختلف مانند گردش چرخ آسیاب استفاده از نیروی آب و باد و بالاخص استفاده از نیروی عضلات انسان بود. این موضوع باعث محدود شدن ظرفیت تولید صنعتی شده بود. اما پس از اختراع دیگ بخار این مشکل حل گردید و از آن ببعد انرژی فراوانی به واسطه دیگ بخار در دسترس بود که قابلیت افزایش دائمی هم داشت.امروزه با توجه به اهمیت انتقال حـرارت جابجـایی (Convection) در افـزایش رانـدمان دیـگ های بخـار و آبگـرم، اسـتفاده از تکنیـک‌هـایی کـه بتواند انتقال حرارت را افزایش دهد، بیشتر شده است. براساس مطالعات کاملی که بر روی افـزایش انتقـال حرارت از روش جابجایی حـرارت صـورت گرفتـه و بـه V.H.T.E (Vortex Heat Transfer Enhancement) معروفند و همانطوری که از نـام آن برمـی آیـد اسـاس کـار در ایـن روش هـا بـر پایـه ایجاد گردابه استوار است. یکـی از روش هـای پـر کـاربرد متـد V.H.T.E، اسـتفاده از چـین یـا کروگیـت در کوره‌‌ها Corrugated و لولـه هـای آتشخوار Corrugated (Spiral) Tubes در دیگ های بخار می باشد کـه بـه واسـطه تولیـد توربولاسـیون بیشـتر جریان سیال باعـث افـزایش انتقال حرارت جابجایی و بالطبع افزایش راندمان دیگ های بخار می گردد. تحقیقات نشان داده که انتقـال حـرارت داخـل کـوره و لولـه هـای تماماً چین دار یا تماماً کروگیت دارای الگوی بسیار پیچیده ای می باشد ولی بطور خلاصـه طبـق منحنـی ذیـل انتقـال حـرارت جابجـایی در کـوره و لولـه های تماماً کروگیت در محل چین ها تقریباً تا پـنج برابـر انتقـال حـرارت در کـوره و لولـه هـای صـاف مـی باشـد.  همچنـین، در کـوره و لولـه هـای تمامـاً کروگیت بعلت چین‌های زیـاد و بـالطبع افـزایش سـطح آن هـا، انتقـال حـرارت تشعشـعی نیـز افـزایش مـی یابـد، و مجمـوع افـزایش انتقـال حـرارت جابجایی به روش V.H.T.E و تشعشعی بعلت چین‌های زیاد در کوره و لوله هـای تمامـاً کروگیـت(چین دار) راندمان دیـگ هـای بخـار و آبگـرم را بـه میزان زیادی افزایش می دهد.استاندارد ها جهت تولید دیگ بصورت اجباری می باشد و براساس استاندارد isiri7911 می باشد.پس از اخذ گواهی تاییدیه نقشه ها از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، در مرحله اجرا و ساخت قرار گرفته و با پلاک استاندارد ارائه می گردد. فولاد مصرفی در ساخت بدنه، کوره و شبکه های دیگ های بخار این شرکت، ورق های مقاوم با استاندارد  17MN4-DlN17155 و لوله های مصرفی از نوع آتشخوار بدون درز با استاتدارد ST35.8-DlN17155 بوده که دارای گواهی نامه تایید کیفیت ( گواهی آنالیز شیمیایی و تست مکانیکی) می باشد.در داخل دیگ بخار، مشعل ها یا کوئل های الکتریکی، گرما تولید می کنند که سپس با استفاده از مبدل حرارتی به آب شیرین داخل مخزن منتقل می شود. این فرآیند، بسته به نوع دیگ بخار، آب گرم یا بخار ایجاد می کند. آب گرم یا بخار از طریق لوله ها در سرتاسر تاسیسات جریان می یابد ، سپس آب یا بخار وارد رادیاتورها یا اجزای دیگر می شود که حرارت را پراکنده می کند. نمونه این عملکرد را در موتورخانه آپارتمان ها می توانیم ببینیم که اب گرم وارد شوفاژ تمام واحدها میشود و به اصطلاح این واحدها مجهز به سیستم گرمایشی مرکزی می باشند. هر دیگ بخار به یک نوع چرخه حرارت مداوم متکی است. بخار ممکن است به وسیله گرانش به دیگ بخار بازگردد و وقتی آن را سرد کرد، دوباره به حالت مایع تبدیل می شود. این یک چرخه گرمایش آب است. اغلب در تنظیمات مسکونی (معمولا در زیرزمین) دیده می شود، که در آن یک سیستم گرمایشی از بویلر، نصب شده و از یک رادیاتور معمولی و پمپ سیرکوالاتور استفاده می شود. گاز طبیعی معمول ترین سوخت مورد استفاده در دیگهای بخار است، بقیه انواع دیگ بخار از سیم پیچ الکتریکی – حرارتی استفاده می کنند.

دیگ بخار خشکشویی
دیگ بخار سونا خشک
بویلر روغن داغ

دیگ بخار